Mr. Corncan in de media
Volkskrant december 2024. Een minimumleeftijd voor sociale media.
Australië had in eind november een een wereldprimeur, met een nieuwe wet die het gebruik van sociale media voor kinderen tot 16 jaar gaat verbieden. Deze maatregel moet eind volgend jaar in werking treden, al is de wijze waarop de wet zal worden gehandhaafd nog niet helemaal duidelijk. Toch juich ik als docent deze ontwikkeling toe en hierover schreef ik in de Volkskrant
AOB Onderwijsblad november 2024. Vmbo-diploma verdient waardering
In dit opiniestuk pleit ik voor de herwaardering van het vmbo als onderwijsniveau. Helaas heeft dit schooladvies een negatieve connotatie en zorgt het zelfs voor een knauw in het zelfvertrouwen van veel leerlingen. In het stuk doe ik een oproep aan zowel de minister van Onderwijs (Eppo Bruins) als de staatssecretaris van Primair en Voortgezet Onderwijs (Mariëlle Paul) om iets aan deze negatieve ontwikkeling te doen.
NRC oktober 2024.. Ook vmbo-leerlingen hebben recht op goed geschiedenis onderwijs
Samen met mijn collega Hendri Schut (docent geschiedenis en Latijn) hebben wij een stuk geschreven over de gevaren van de implementatie van het Praktijkgericht programma (PGP) op de mavo. Het PGP is namelijk een bedreiging voor toekomst en kwaliteit van het vak geschiedenis.
Het Parool september 2024. Het kabinet kan zelf een cursus burgerschap gebruiken.
In dit opiniestuk betoog ik dat het kabinet Schoof-1 een slecht voorbeeld omtrent burgerschap voor onze jeugd is. Daarnaast bespreek ik de gevolgen van de polarisatie in de samenleving en wordt nog nogmaals duidelijk dat het onderwijs voor dit kabinet geen prioriteit heeft.
De Stentor augustus 2024. Het ambacht van goed lesgeven.
In dit opiniestuk betoog ik tegen de scheve verhoudingen die op scholen zijn ontstaan. Er is op dit moment een disbalans tussen theorie en praktijk, waarbij de theoretici teveel hun stempel op de onderwijspraktijk drukken.
Dit stuk is tevens in september 2024 gepubliceerd in Didactief (online). Zie link: https://didactiefonline.nl/blog/vriend-en-vijand/wees-een-arjen-lubach
Het NRC augustus 2024. Een pleidooi voor een maximale klassengrootte.
In dit opiniestuk betoog ik dat er een maximale klassengrootte moet komen voor zowel het primair- als voortgezet onderwijs.
In het recent verschenen themanummer (naar de brugklas toe) van de Kleio heb ik naar aanleiding van de rubriek 'Parelvissers, motiverende werkvormen voor de brugklas' een rubriek over de toepassing van een creatieve tijdbalk (variant op de didactische klassieker) mogen schrijven. In dit artikel stond centraal hoe je deze werkvorm kan vormgeven en op welke wijze het ervoor zorgt dat het vak geschiedenis voor leerlingen behapbaar wordt.
Naar aanleiding van de daling van de leesvaardigheid onder jongeren in Nederland (Pisa 2023), heb ik een opiniestuk geschreven. In dit stuk betoog dat dit niet alleen de oplossing vanuit het onderwijs moet komen.
Ik heb een praktijkverhaal gedeeld in de publicatie van het handboek voor contextualiseren (het Vreemde Verleden). Hier de link naar de publicatie: https://expertisecentrum-geschiedenis.nl/wp-content/uploads/VreemdeVerleden.pdf
Naar aanleiding van het bericht dat voormalig minister van Primair en Voortgezet Onderwijs Dennis Wiersma (VVD) wilde onderzoeken of een telefoonverbod op middelbare scholen een goede zet zou zijn, heb ik een opiniestuk geschreven. Hierin betoog dat dit zeker een goed idee.
Naar aanleiding van de oproep van commissie Bussemaker (februari 2023) om meer aandacht te besteden aan de koloniale relatie tussen Nederland en Indonesië, heb ik een opiniestuk geschreven. In stuk betoog dat het een goed is, maar dat het vak geschiedenis een grotere rol moet krijgen in het nationale curriculum.
Naar aanleiding van mijn lesbrief over het WK voetbal in Qatar mocht ik een bijdrage schrijven voor het platform Docentenbijscholing. Hier de link naar de bijdrage: https://www.docentenbijscholing.nl/wk-kijken/
Voor Kleio 4 heb ik een historisch achtergrondartikel geschreven over de werving van Indiase contractarbeiders voor de kolonie Suriname. Daarnaast is er bij dit artikel een lesbrief gemaakt, deze te vinden op mijn website.
Voor Kleio 2 heb ik een Kleio in de Klas geschreven. In dit artikel beschrijf ik mijn zelfbedachte werkvorm 'stand-up history'. Daarnaast is er bij dit artikel een lesbrief aan toegevoegd. Deze valt te vinden op mijn website.
Door de gevolgen van COVID-19 ging het hele onderwijs in Nederland op de schop. Alhoewel dit vele negatieve gevolgen had, waren er ook onverwachte positieve effecten voor het onderwijs (die tot op het heden nog van toepassing zijn). Corona was een katalysator voor vernieuwing en hierover schreef ik een opiniestuk.