Geschiedenis

Hieronder staan verscheidene lesbrieven voor het vak geschiedenis! Hopelijk zijn ze bruikbaar voor je eigen lespraktijk! Ik wens je veel succes! Voel je vrij om een rating te geven en heb je eventueel op- of aanmerkingen, dan lees ik die graag tegemoet! Feedback is altijd welkom (mogen ook complimenten zijn). Dit kan je doen via het contactformulier.

De lesbrieven

Tijdvak 2 Diamantopdracht Opkomst En Macht Keizer Augustus Docx
Word – 3,7 MB 0 downloads

In deze opdracht verdiepen de leerlingen zich in de opkomst van keizer Augustus. Daarnaast leren ze hoe hij de Romeinse samenleving wist te manipuleren en met als gevolg dat hij de eerste Romeinse keizer kon worden (en blijven). De opdracht is toepasbaar voor de bovenbouw van het havo/vwo en bestaat uit drie rondes. In ronde 1 ordenen de leerlingen de soorten oorzaken. In ronde 2 maken zij een diamant en in ronde 3 geven ze een korte samenvatting van de opkomst en heerschappij van Augustus.

Tijdvak 8 De Prijs Van Het Zwarte Goud Bronnenblad En Instructie Docx
Word – 3,4 MB 1 download
Invulblad De Prijs Van Het Zwarte Goud Docx
Word – 41,7 KB 0 downloads

In deze lesbrief verdiepen de leerlingen zich in de situatie van de Britse kolenmijnen ten tijde van de Industriële Revolutie. De opdracht is toepasbaar vanaf de derde klas mavo. Daarnaast is hij bruikbaar voor de bovenbouw van vmbo, havo en vwo. 

Stappenplan Standup history les
Word – 16,3 KB 10 downloads

Deze lesbrief is een uitwerking van mijn werkvorm 'Stand-up History'. Door middel van twaalf stappen kan je deze werkvorm naar behoren inzetten. Veel plezier en succes!

Opdracht Kleio In De Klas Rekrutering van contractarbeiders voor de kolonie Suriname Docx
Word – 90,0 KB 13 downloads

Deze lesbrief leert de leerlingen over de koloniale relatie tussen Nederland-Suriname en India. Aan de hand van twee fictieve historische figuren leren de leerlingen over het wervingsproces van contractarbeiders (koelies) voor de Nederlandse koloniën. Daarnaast traint de leerling de historische vaardigheid 'contextualiseren'.

De uitwerking van de opdracht staat op pagina 2.  

Kleio In De Klas Docent En Leerlingmateriaal Staatstoezicht Suriname Docx
Word – 1,3 MB 9 downloads

Deze lesbrief leert de leerlingen over het Staatstoezicht (1863-1873) in Suriname. Door middel van historische bronnen schrijven de leerlingen een dagboekfragment. 

Interviewopdracht voor vmbo Nederland Na 1945 Docx
Word – 16,1 KB 12 downloads

Deze lesbrief is een praktische opdracht en stelt de leerlingen in staat om een ooggetuige uit de 20e eeuw te interviewen.

Acht Stappen Van Genocide (Stanton) en de Holocaust
Word – 2,2 MB 13 downloads

Een opdracht voor de derde en/of vierde klas mavo die de leerling inzicht geeft in de vervolging van de Joden. Aan de hand van de  acht fases van genocide van Stanton (1996) leert de leerling de fases te herkennen in de aangereikte bronnen. Daarnaast moeten ze de antwoorden met elkaar uitwisselen en bespreken.

Levenslijnopdracht over Het Nederlandse Fascisme ten tijde van het Interbellum
Word – 2,9 MB 14 downloads

In deze lesbrief verdiepen de leerlingen zich in de geschiedenis van het Nederlandse fascisme. Aan de hand van twee historische fascisten van het eerste uur (Hugues Sinclair de Rochemont en Alfred Haighton) leren de leerlingen over de ontwikkeling van het fascisme ten tijde van het Interbellum in Nederland.

Kwadrant en beelden ter discussie opdrachten over de Atjeh Oorlog
Word – 4,1 MB 15 downloads

Deze lesbrief bestaat uit twee opdrachten. Allereerst een kwadrant opdracht over het moderne imperialisme. Door middel van deze opdracht leren de leerlingen over de oorzaken en gevolgen van het Nederlandse imperialisme in Nederlands-Indië. Ten tweede bevat de lesbrief een Beelden ter discussie opdracht. Ook hier is het thema modern imperialisme. De leerlingen leren door middel van verscheidene bronnen zich een beeld te vormen over het Nederlandse imperialisme in Indonesië. Vervolgens moeten zij dit beeld verklaren vanuit een bepaald standpunt.